W I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Limanowskiego w Warszawie zorganizowano warsztaty dla rodziców, mające na celu podniesienie ich świadomości na temat potencjalnych zagrożeń, które mogą spotkać ich dzieci. Zostały one poprowadzone przez profilaktyka z Bielan, który przekazał cenne porady dotyczące skutecznej komunikacji z młodzieżą oraz potencjalnych problemów wynikających z kryzysów emocjonalnych i uzależnień, na zaproszenie pedagog szkolnej, pani Edyty Ratajczak.

Zajęcia realizowane były w ramach działań profilaktycznych prowadzonych przez szkołę i nosiły nazwę „Uniwersytet Rodzica”. Poruszano w nich tematy związane ze światem nastolatków, takie jak wyzwania związane z efektywną komunikacją, różnego rodzaju zagrożenia czy kryzysy emocjonalne.

Pani Edyta Ratajczak, pedagog szkolna, zaprosiła profilaktyka na warsztaty z rodzicami uczniów klas pierwszych i drugich. Spotkanie to było okazją do omówienia wielu istotnych kwestii, w tym strategii efektywnej komunikacji z młodzieżą. Wskazano na znaczenie budowania otwartych i bezpiecznych rozmów, gdzie młodzi ludzie mogą wyrażać swoje uczucia i obawy. Podkreślono również, jak ważna jest umiejętność aktywnego słuchania, unikanie oceniania i krytykowania, co pomaga budować zaufanie.

Na warsztatach zwrócono uwagę na konieczność zdobywania przez rodziców świadomości o potrzebie stawiania granic i konsekwencji, a także elastyczności w dostosowaniu swojego podejścia do zmieniających się potrzeb dorastającej młodzieży. Omówiono też rolę empatii w komunikacji oraz istotność wspólnego rozwiązywania problemów, co sprzyja umocnieniu więzi między rodzicami a dziećmi.

Profilaktyk zaprezentował również specjalną walizkę zawierającą substancje przypominające narkotyki oraz omówił rodzaje narkotyków, potencjalne miejsca ich przechowywania i ogólne informacje na temat uzależnień. Warsztaty te były niezwykle wartościowe dla rodziców, gdyż pozwoliły im zdobyć praktyczną wiedzę na temat zagrożeń, które mogą spotkać ich dzieci oraz jak skutecznie i konstruktywnie reagować na kryzysy.