Wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy, Warszawa przechodzi w tryb zimowy, co wiąże się z intensyfikacją działań mających na celu utrzymanie dróg i chodników w należytym stanie. Rozpoczęcie sezonu zimowego w stolicy nastąpiło już w połowie października, a cała operacja obejmuje 1500 km dróg oraz niezliczone chodniki. Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) oraz współpracujące firmy są odpowiedzialne za efektywne zarządzanie tym procesem, co wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także ścisłego monitorowania warunków atmosferycznych.

Kompleksowy monitoring i mobilizacja służb

Całodobowy monitoring to kluczowy element zimowej strategii Warszawy. ZOM, przy wsparciu centrum dowodzenia, na bieżąco analizuje prognozy pogody i dane ze stacji meteorologicznych rozmieszczonych na terenie miasta. Dzięki temu, możliwe jest szybkie reagowanie na zmieniające się warunki atmosferyczne, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo mieszkańców i funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Decyzje o podejmowaniu działań są podejmowane na podstawie rzetelnych analiz, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Logistyka odśnieżania i zabezpieczania dróg

Zarządzanie 1500 km dróg, po których poruszają się autobusy miejskie, to zadanie wymagające precyzyjnej logistyki. W zależności od intensywności opadów śniegu, na ulice Warszawy może wyjechać nawet 300 posypywarek i pługów. W przypadku standardowych warunków pogodowych angażowane jest około 170 pojazdów, które zabezpieczają nawierzchnię przed śliskością. Oprócz głównych dróg, szczególną uwagę poświęca się mostom, wiaduktom i stromym ulicom, które są bardziej podatne na oblodzenie.

Wyzwania związane z utrzymaniem chodników

Chodniki w Warszawie stanowią nie lada wyzwanie w sezonie zimowym. Odpowiedzialność za ich utrzymanie spoczywa na wielu podmiotach, w tym na właścicielach nieruchomości, jeśli chodniki przylegają do prywatnych posesji. ZOM zajmuje się 4 milionami metrów kwadratowych przestrzeni, w tym przystankami autobusowymi, kładkami i trasami rowerowymi. Aby ułatwić odśnieżanie, na terenie miasta rozmieszczono 3400 skrzyń z piaskiem, co pozwala na bieżące utrzymanie nawierzchni w dobrym stanie.

Podział obowiązków w utrzymaniu miasta zimą

Podczas zimy, odpowiedzialność za utrzymanie różnych części miasta jest rozdzielona pomiędzy różne instytucje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje się drogami ekspresowymi oraz niektórymi mostami. Z kolei Zarząd Oczyszczania Miasta obsługuje ulice z ruchem autobusowym, a poszczególne dzielnice odpowiadają za drogi gminne bez takiego ruchu. Podobny podział obowiązuje w przypadku chodników, kładek i tras rowerowych, gdzie za różne odcinki odpowiadają odmienni zarządcy. Szczególne zasady obowiązują w centrum miasta, gdzie Zarząd Terenów Publicznych dba o chodniki, a w parkach odpowiedzialność przejmuje Zarząd Zieleni.

Źródło: Urząd dzielnicy Bielany