Pierwszego lipca stolica Polski wdroży koncepcję Strefy Czystego Transportu. Prace nad kampanią informacyjną i instalacją odpowiednich oznaczeń są już w toku. Kierowcy mają możliwość sprawdzenia, czy ich samochody spełniają wymogi nowo wprowadzonej strefy. Okazuje się, że niemal wszyscy – dokładnie 97 procent właścicieli pojazdów – nie muszą martwić się żadnymi ograniczeniami ani naklejkami.
Mimo że na początku Strefa Czystego Transportu obejmie jedynie niewielką ilość pojazdów, powinna przynieść zauważalne korzyści dla jakości powietrza w mieście, a co za tym idzie – zdrowia jego mieszkańców.
Zakres ograniczeń dotyczy samochodów z silnikiem benzynowym wyprodukowanych przed rokiem 1997 oraz aut z silnikiem Diesla starszych niż rocznik 2005. Dane statystyczne sugerują, że wymogi Strefy Czystego Transportu, które wejdą w życie od pierwszego lipca, nie spełnia jedynie około 3 procent pojazdów poruszających się po warszawskich drogach.
Wśród tych niespełniających wymogów 3 procent, około połowa kwalifikuje się do jednego z kilku typów wyłączeń przewidzianych ustawowo lub ustalonych przez Radę Warszawy. Nawet po uwzględnieniu tych wyjątków, przewiduje się znaczący spadek emisji szkodliwych substancji – o 11 procent w przypadku tlenków azotu i o 20 procent w przypadku pyłów zawieszonych.