Zarząd Transportu Miejskiego w 2024 roku przewiduje, że dostępne fundusze na usługi przewozowe dla pasażerów wyniosą ponad 4,2 miliarda złote, z czego największą partię przeznacza się na funkcjonowanie autobusów. Przewiduje się, że koszty utrzymania komunikacji publicznej wzrosną o 10 procent, natomiast oczekuje się, że wpływy z tytułu sprzedaży biletów będą wyższe aż o 20 procent. Czy to sugeruje zbliżające się podniesienie cen?

Transport miejski to drugi najważniejszy wydatek w budżecie Warszawy na rok 2024 tuż po edukacji. Radni miasta przydzielili Zarządowi Transportu Miejskiego ponad 4,4 miliarda złote, z czego aż 4 miliardy 221 milionów 110 tysięcy złotych ma być przeznaczonych na finansowanie transportu publicznego. W porównaniu do poprzedniego roku (2023), kiedy to suma ta wynosiła 3 miliardy 838 milionów złotych, przewiduje się wzrost o 10 procent. Zaznaczyć jednak należy, że dodatkowy kapitał nie został równo podzielony pomiędzy wszystkie formy transportu.

Pod względem wydatków na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, Miejskie Zakłady Autobusowe mogą liczyć na największe zwiększenie budżetu – aż o 30 procent. Kwota ta ma wzrosnąć z 1 miliarda 124 milionów do 1 miliarda 466 milionów złotych. Przewiduje się, że to właśnie spółka ta będzie odpowiedzialna za realizację największej części przewozów – łącznie 122 milionów kilometrów. Od momentu agresji Rosji na Ukrainę w 2022 roku, MZA oraz prywatne firmy działające na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego borykają się z dwoma kluczowymi problemami: rosnącymi cenami paliw oraz niedoborem kierowców. Te trudności wpływają szczególnie na komunikację podmiejską, gdzie często konieczne jest odwoływanie kursów.