Ruszyła następna faza procesu selekcji dostawcy dla Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB). Zmieni się metoda rozliczania opłat za przejazdy w ramach tego systemu. Użytkownicy będą mogli zapłacić za podróż po Warszawie za pomocą Warszawskiego Transportu Publicznego, korzystając ze swoich kart płatniczych, smartfonów lub smartwatchy z aktywowaną funkcją NFC, mobilnej aplikacji biletowej lub poprzez skasowanie tradycyjnego biletu papierowego wyposażonego w kod QR.
Przewiduje się, że umowa z wykonawcą WSB zostanie podpisana w drugim kwartale 2025 roku. System będzie obsługiwany przez portal internetowy dla pasażerów, aplikację na telefon komórkowy lub poprzez klasyczne kanały obsługi klienta. Nadal będą akceptowane Karty Miejskie oraz bilety papierowe z kodem QR zamiast obecnego paska magnetycznego.
Nowy system biletowy umożliwi optymalizację kosztów podróży, dostosowanie cen do rzeczywistej ilości przebytych kilometrów, a także da możliwość wprowadzenia płatności opartej na liczbie pokonanych przystanków czy kilometrów w przyszłości.
Planowanie podróży będzie prostsze dzięki specjalnej aplikacji mobilnej i portalowi dla pasażerów. Wystarczy określić cel podróży, a system znajdzie najbardziej optymalną trasę. Dodatkowo, system będzie dostarczał bieżące informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.
Jak to będzie wyglądać w praktyce? Pasażer nie będzie musiał nabywać biletu w automacie biletowym czy w innych punktach sprzedaży. Zamiast tego, na ekranie nowego kasownika pasażer zaznaczy ilość potrzebnych biletów i opłaci je kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem za pomocą funkcji NFC. Bilet zostanie cyfrowo przypisany do użytego środka płatności.
W przyszłości proces ten stanie się jeszcze łatwiejszy – zamiast wyboru biletu na ekranie kasownika, wystarczy przyłożyć kartę płatniczą, smartfona lub smartwatcha z funkcją NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania do pojazdu. To będzie jednoznaczne nie tylko z zakupem biletu, ale także jego skasowaniem. Przy wysiadaniu pasażer będzie musiał ponownie przyłożyć tę samą kartę lub inny używany nośnik do kasownika, co pozwoli na pobranie opłaty za przejazd.
Całe rozwiązanie polega na inteligentnym, automatycznym naliczaniu opłat za przejazdy na koniec dnia – na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych, w których pasażer wejdzie i wyjdzie z pojazdu. System obliczy najbardziej korzystną dla pasażera opłatę, a jej ostateczna wartość nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Wybór dostawcy systemu będzie realizowany poprzez dialog konkurencyjny. Ta forma zamówienia publicznego polega na tym, że w odpowiedzi na ogłoszenie, potencjalni wykonawcy (którzy spełnili wstępne kryteria ustalone przez zamawiającego), mogą składać wnioski o prawo do udziału w procedurze.
Zamawiający prowadzi dialog z oferentami, którzy zakwalifikowali się do udziału w postępowaniu. Dialog ten dotyczy zaproponowanych przez nich technicznych rozwiązań i warunków współpracy. Gdy dialog zostanie zakończony, zamawiający doprecyzowuje swoje wymagania i zaprasza oferentów do złożenia ofert. Takie podejście pozwala na dokładniejsze określenie potrzeb i wymagań zamawiającego.
Rozmowy z potencjalnymi dostawcami ułatwiają lepsze zrozumienie technologii i rozwiązań dostępnych na rynku, co przekłada się na precyzyjniejsze sformułowanie wymagań dla systemu, który warszawski ZTM zamierza zamówić.
Możliwość korzystania z nowych metod płatności za przejazdy WTP zostanie wprowadzona w ciągu około dwóch lat.