Początek dała kampania o zasięgu ogólnopolskim, prowadzona pod hasłem #wiemcorobić przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Jej głównym celem jest podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat takich zagrożeń jak child grooming czy sextortion. Kampania ma skupić się na edukacji i działaniach prewencyjnych skierowanych do dzieci, rodziców i nauczycieli, aby umożliwić im rozpoznawanie i przeciwdziałanie niebezpieczeństwom czekającym w sieci. Wsparcie finansowe dla tej inicjatywy udzieliło Pepco, a honorowy patronat nad nią sprawują Minister Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Dziecka oraz Komendant Główny Policji. Realizacja kampanii możliwa była dzięki zaangażowaniu wielu specjalistów, takich jak sędzia, psychoterapeuta, psychiatra dziecięcy, psycholog, pedagog seksualny oraz przedstawiciele policji.

Ogólnopolska kampania #wiemcorobić to wszechstronna inicjatywa, której zadaniem jest edukować oraz dostarczać praktyczne wsparcie dzieciom, rodzicom oraz nauczycielom w kwestii radzenia sobie z zagrożeniami internetowymi.

Marta Kwiatek, będąca członkiem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, a także koordynatorką Telefonu i czatu zaufania dla dzieci i młodzieży, podkreśla, że głównym celem kampanii jest zwiększenie społecznej świadomości o zagrożeniach, takich jak child grooming czy sextortion, oraz kształtowanie nawyków i reakcji, które pozwolą skutecznie się przed nimi bronić.

Działania kampanii mają na celu redukcję stygmatyzacji ofiar oraz zachęcenie młodzieży do zgłaszania przestępstw. Kampania adresowana jest również do dorosłych – rodziców i nauczycieli, którym dostarczy narzędzi umożliwiających efektywniejsze wsparcie dzieci i młodzieży w obliczu cyberzagrożeń.

Na stronie internetowej kampanii znajdują się materiały edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży, które dotyczą ścieżki postępowania w przypadku zetknięcia się z groomerem lub szantażystą. Na stronie dostępny jest również formularz zgłoszeniowy dla takich przestępstw oraz informacje o miejscach, gdzie można szukać wsparcia psychologicznego. Nauczyciele mogą skorzystać ze scenariuszy lekcji przygotowanych przez ekspertów oraz narzędzi, które pomogą im rozpoznawać sygnały zagrożeń i reagować na potrzeby uczniów w trudnych sytuacjach.

Child grooming to proces psychologicznej manipulacji, w której sprawcy powoli zdobywają zaufanie dziecka, by zbliżyć się do niego z zamiarem wykorzystania seksualnego. W ramach kampanii powstały m.in. materiały edukacyjne, które pomogą dziecku nauczyć się rozpoznawać niepokojące sygnały, np. gdy osoba po drugiej stronie ekranu izoluje dziecko od bliskich lub próbuje kreować z nim „sekrety”, wykazuje podejrzanie dużą uwagę i sympatię wobec dziecka, prosi o nagie zdjęcia lub proponuje spotkanie w realu, przesyła własne roznegliżowane zdjęcia lub inne materiały pornograficzne.

Sextortion – to przestępstwo polegające na szantażowaniu ofiary groźbą upublicznienia intymnych zdjęć lub filmów w celu wymuszenia korzyści finansowych. Sprawcy na ogół wykorzystują manipulację i podstęp, aby nakłonić swoje ofiary do udostępnienia kompromitujących materiałów.

W realizacje kampanii #wiemcorobić zaangażowany jest szeroki krąg specjalistów, wśród których znajdują się sędzia, psychoterapeuta, psycholog, pedagog seksualny, psychiatra dziecięcy oraz przedstawiciele policji. Kampania ta może liczyć na wsparcie merytoryczne ekspertów, co umożliwiło stworzenie materiałów edukacyjnych odzwierciedlających realne potrzeby dzieci, młodzieży i dorosłych w obszarze zagrożeń internetowych. Honorowy patronat nad tą inicjatywą objęli Minister Sprawiedliwości, Rzecznik Praw Dziecka oraz Komendant Główny Policji. Realizacja projektu jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu firmy Pepco.